Brazilie deel 2 - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Kevin Timmermans - WaarBenJij.nu Brazilie deel 2 - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Kevin Timmermans - WaarBenJij.nu

Brazilie deel 2

Door: Kevin Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Kevin

14 Mei 2014 | Argentinië, Puerto Iguazú

Hallo allemaal,

Nu Brazilie zo goed als voorbij is (morgen en overmorgen nog 2 daagjes bij de Iguazu watervallen aan de Braziliaanse kant vanwaar ik doorvlieg naar Quito, Ecuador) is het weer tijd voor een update. Na een aantal regenachtige dagen in Rio de Janeiro was het gezegde ¨na regen komt zonneschijn¨ gelukkig van toepassing en kon ik toch de hoogtepunten van de stad met een zonnetje bezoeken.

Naast een interessant bezoek aan het Maracana stadion (buiten de wedstrijd om kunnen mensen hier rondlopen en naar bv de kleedkamer, dug-out, Perstribune en VIP-tribune gaan) heb ik ook een Favela tour gedaan. Met een lokale gids en een aantal toeristen Rocinha ingegaan, de grootste favela (illegale krottenwijk) met zo´n 73.000 inwoners. Wederom werd ik erop gewezen dat het leven in Nederland echt zo slecht nog niet is (misschien moeten alle Nederlanders eens een bezoekje aan een favela brengen, dan zal het klagen wel wat minder worden). Mensen leven letterlijk tussen het vuil in huizen die laag over laag opgebouwd zijn, wat de veiligheid ook niet echt tegemoet komt door het instortgevaar, en de (militaire) politie is duidelijk aanwezig aan de randen van de favela. Ook ben ik naar het beroemde Christus beeld geklommen en heb ik een aantal uren doorgebracht op het Copacabana strand, beide een absolute must in deze levendige, mooie maar soms ook duistere stad.

Na Rio was het tijd voor de interessantste (lees ¨gevaarlijkste¨) stad van Brazilie, Salvador de Bahia. Na een 29 uur durende busreis aangekomen in deze WK speelstad en al meteen gezien waarom het bekend staat als een van de moordsteden van de wereld. 2 dagen voordat ik er was was er een politiestaking en 39 mensen zijn toen in 1 dag vermoord. Als reactie hierop stuurde de Braziliaanse president 6000 militairen naar de stad. Ik had eerder het gevoel dat ik in een door oorlog geteisterde, Afrikaanse stad was en was dan ook blij dat ik na 4 nachten door kon reizen na de Chapada Diamantina. Begrijp me goed, Salvador heeft een aantal hoogtepunten (zoals de historische wijk Pelourinho en de stranden rondom de stad), maar het gevoel van onveiligheid was constant aanwezig. Zelf heb ik 2 berovingen gezien en bijna iedereen in mijn hostel had wel iets negatiefs meegemaakt of gezien (wat mij betreft is het een stad die je best kunt overslaan).

De Chapada Diamantina daarentegen was echt super. Dit natuurreservaat, waar vroeger diamanten werden gewonnen (vandaar de naam) en cacaoplanten werden verbouwd heeft de grootte van Zwitserland en is zeker de moeite waard om te bezoeken. Ik verbleef in het grootste dorp in het park genaamd Lencois (met 600 inwoners nog steeds zeer klein) en heb een jeeptoer gemaakt naar een aantal hoogtepunten in de directe omgeving (een waterval, berg met panoramisch uitzicht over de gehele omgeving en een grot met gigantische stalacmieten en stalactieten (kristallen). Ook heb ik een 4-daagse wandeling gemaakt door de Vale do Pati (Pati Vallei), een praktisch onbewoonde vallei (slechts 12 gezinnen wonen hier) met prachtige watervallen, kliffen en natuur. Overnachten deden we bij de mensen thuis, een ervaring die eens te meer liet zien dat je ook zonder de alledaagse technologie prima kunt leven (zo hadden we een douche met regenwater, werd er gekookt op een fornuis verwarmd door haardvuur, waren er kaarsen ipv lampen en werden veel producten in de tuin verbouwd of uit de bomen geplukt). De schitterende uitzichten, watervallen en het lekkere, verse eten maakten de in totaal 72 km lange wandelingen meer dan waard (ook de zelfgebrouwen bananenlikeur was een prima spierontspanner die na het avondeten goed genuttigd werd).

Gelukkig was mijn tijd in de natuur nog niet voorbij, want na de Chapada Diamantina vloog ik naar Campo Grande, om naar de Pantanal door te reizen. De Pantanal is een natuurreservaat in het Westen van Brazilie, aan de grens met Paraguay en Bolivia, en is het grootste zoetwater moerasgebied ter wereld. Eerst heb ik een aantal dagen in Bonito verbleven, een toeristisch stadje van waaruit vele excursies het gebied in gaan. Ik heb zelf een snorkeltrip gedaan naar de Rio da Prata, een rivier met kristalhelder water en tientallen soorten vissen. Voordat ik het water inging zag ik een anaconda (slang) van zo´n 6 meter, supergaaf om zo´n beest in het echt te zien, waardoor ik in het water toch af en toe even om me heen keek (geen zorgen, mensen zijn over het algemeen geen prooi omdat we te groot voor ze zijn). Na een aantal dagen in Bonito te hebben verbleven was het weer tijd voor een rustigere omgeving en ben ik naar een Pousada (soort hostel) middenin het moerasgebied gegaan. Hier heb ik 4 dagen doorgebracht en meerdere activiteiten gedaan, waaronder piranha vissen (ik heb er 2 gevangen en tijdens het dinner gegeten :D), paardrijden, een jeepsafari overdag en ´s nachts, een wandeling en als hoogtepunt een boottocht over een van de grotere rivieren. Ik heb hier ontzettend veel dieren gezien waaronder: kaaimannen (soort alligators), capibara´s (best omschreven als reusachtige cavia´s), bruine wasberen, ontzettend veel vogels (o.a. toekans, macau´s en een zwarte havik) en apen. Als je van natuur houdt en dieren in het wild wilt zien is het zeker de moeite waard, maar let wel, er zijn ook ontzettend veel muggen. Ik ben er met zo´n 30 muggenbulten nog redelijk goed vanaf gekomen, maar er waren ook mensen die totaal onder de muggenbulten zaten.

Na de Pantanal ben ik met de nachtbus naar Foz do Iguazu gereden, de Braziliaanse stad bij de beroemde Iguazu watervallen. Hier ben ik de grens overgestoken naar Argentinie om een aantal dagen in Puerto Iguazu te verblijven (dit dorp schijnt gezelliger te zijn). Gisteren ben ik naar de watervallen aan de Argentijnse zijde geweest, echt een megavette ervaring. De Iguazu Falls is de grootste ter wereld (278 watervallen met een totale breedte van bijna 3 km) en is tot nu toe toch wel een van de hoogtepunten van mijn reis. De miljoenen liters water die hier naar beneden komen zijn niet alleen adembenemend om naar te kijken, ook het daarbijhorende gebrul laat je letterlijk stilzwijgend genieten van dit natuurlijke wonder (met recht 1 van de 7 natuurlijke wonderen van de wereld). Als hoogtepunt ben ik met de boot ook daadwerkelijk 2 watervallen ingegaan, wat je eens te meer de kracht van water laat ervaren. Gelukkig is mijn telefoon waterdicht dus dit heb ik mooi op de gevoelige plaat vast kunnen leggen :D.

Mede door de avonturen die ik net heb beschreven heb ik het mega naar mijn zin in dit interessante en wonderlijke continent en vliegt de tijd letterlijk voorbij (ik ben alweer bijna 4 maanden onderweg). Gelukkig heb ik nog het merendeel van de reis voor me dus ik ga mij zeker nog vermaken de komende tijd.

Het ga jullie goed en ik hoop over enkele weken weer een interessant verhaal te kunnen posten.

Ciao ciao bacalhau!

P.S. ik hoop vandaag (of anders zsm) de bijbehorende foto´s te kunnen posten, maar helaas is de internetverbinding momenteel niet super. Voor degene die Facebook hebben, ik heb vanmorgen al een deel van mijn foto´s gepost, alsmede de video van de bootrit in de waterval.


  • 14 Mei 2014 - 22:46

    Tante Lilian:

    Poe Poe wat een ervaringen weer we hebben de foto's en het filmpje ook gezien het ziet er allemaal spectaculair uit geweldig nu op naar het volgende avontuur houdoe

  • 14 Mei 2014 - 22:54

    Walter:

    Bacalhau? Dat is Portugees voor gedroogde kabeljauw. Erg lekker, dat dan weer wel :-)
    Mooi om te lezen weer Kev, geniet lekker door zou ik zeggen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 36852

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 19 Januari 2015

Backpacken Zuid-Amerika en Oceanië

19 Juni 2011 - 12 Januari 2012

Bon Bini Curacao

Landen bezocht: