De 1e 2 weken in Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Kevin Timmermans - WaarBenJij.nu De 1e 2 weken in Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Kevin Timmermans - WaarBenJij.nu

De 1e 2 weken in Nieuw-Zeeland

Door: Kevin Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Kevin

28 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Goodmorning Holland!

Even een snelle update vanuit de andere kant van de wereld.

Inmiddels zit de reis op het Noordereiland er alweer bijna op, gisteren aangekomen in de hoofdstad, Wellington, waar we tot zondag zullen verblijven en dan alweer met de ferry naar het Zuidereiland.

Auckland was, zoals verwacht, een goed startpunt voor mijn reis door dit land. De stad is oké, maar er zijn volgens mij meer Aziaten dan in Azië dus echt heel Nieuw-Zeelands voelde het niet aan. Uiteraard waren er wel enkele hoogtepuntjes, letterlijk aangezien ik de beroemde SkyTower in ben geweest en op een hoogte van 260 meter de stad heb bekeken. Ook het War Memorial Museum (1 v/d beste musea waar ik ooit ben geweest) was zeker de moeite waard. Ondanks dat het museum eigenlijk 25 dollar p.p. kost heeft het mij, en de 5 anderen waar ik die dag mee was, niks gekost omdat ik d.m.v. een sociaal praatje ons allen gratis binnen heb kunnen loodsen (dat was mooi meegenomen zeg maar).

Na Auckland was het tijd voor de Coromandel Peninsula, een schiereiland met vele stranden. Aangezien dit onze eerste kilometers met de huurauto waren, was het zeker even wennen. Niet alleen omdat het een automaat is, ook omdat er hier aan de linkerkant (net als in Engeland) gereden wordt en bovendien zit de richtingaanwijzer ook aan de andere kant van het stuur. Hierdoor werd de voorruit dus bij elke afslag een keer schoongeveegd voordat de knipperlichten geactiveerd werden, dit tot grote hilariteit van de bijrijder. Ik zal als ik terug ben in NL eerst een aantal keer alleen rijden voor ik passagiers meeneem zodat ik zeker weet dat ik mezelf niet belachelijk maak ;).

In de Coromandel hebben we heerlijke mosselen gegeten, de lokale specialiteit, en hebben we onze eigen Jacuzzi op het strand gegraven (omdat Nieuw-Zeeland vulkanisch is zijn er veel geothermische gebieden met warm waterbronnen). Na de Coromandel zijn we doorgereden naar Whakatane, waar we een Maori welkomsthuis hebben bezocht. Echt een gave ervaring om op traditionele wijze begroet te worden en hier hebben we onze kennis over deze mensen redelijk kunnen uitbreiden. Aangezien dit een Polynesische cultuur is, net zoals in Fiji, Frans-Polynesië en op Paaseiland, kon ik mooi bonuspunten scoren met mijn kennis en ervaringen daar.

Onze belangrijkste stop zover is de activiteitenstad Rotorua. Deze stad ligt ongeveer in het midden van het Noordereiland en, omdat het middenin een geothermisch gebied ligt, zijn er veel activiteiten te doen (wij zijn er 6 dagen geweest, maar je kunt er makkelijk 2 weken verblijven en elke dag iets anders doen). Als eerste zijn we gaan raften, op een klasse 5 rivier met een waterval van 6 meter hoog, en zijn we in een grote bal van een heuvel afgerold (zorben heet dat). Aangezien Nieuw-Zeeland bekend staat als opnamelocatie voor de Lord of the Rings ben ik als liefhebber ook naar Hobbiton geweest, de filmset van de scènes in de Gouw (met de Hobbits). Voor mij een absolute must-see en tot nu toe nog 1 van de hoogtepunten in dit land.

Naast het bezoek aan een Maori-dorp zijn we hier verder ook naar de Spa geweest, vanwege de warmtebronnen zijn er in Rotorua veel Hot Springs en Spa's. Ondanks dat ik niet zo van de Spa's ben was dit toch zeker wel een welkome afsluiter na 5 dagen vol activiteiten.

Op de weg naar onze volgende bestemming, de geothermische meren van Wai-O-Tapu (meren in allerlei kleuren door o.a. zwavel- en ijzerafzettingen) had ik een negatieve ervaring wat betreft mijn eerste keren. Ik kreeg namelijk, naar mijn mening onterecht, een bekeuring. De politieagente vond het niet kunnen dat ik met 117 km/u (waar 100 is toegestaan) een vrachtwagen inhaal terwijl er verder in geen mijlen een tegenligger te bekennen was. Nadat ik als verdediging had gegeven dat de vrachtwagen een deel van zijn (graan)lading verloor, en dit op onze huurauto terechtkwam, kreeg ik te horen dat ik de volgende keer de auto maar even aan de kant moest zetten en de vrachtwagen een voorsprong moest geven (ligt het aan mij of is dit echt een waardeloze opmerking?). Afijn, de bon van 120 dollar werd toch uitgeschreven en betaald en daarmee was de kous afgedaan.

De afgelopen weken hebben Tjeerd en ik hostels met kamperen afgewisseld en dat bevalt prima (zo staan we de ene nacht op een gratis camping zonder enige faciliteiten om vervolgens weer in een hostel met alles erop en eraan te verblijven). Helaas hebben we wel al gemerkt dat het koud kan zijn 's nachts, ondanks dat het lente is daalt het kwik toch soms nog tot onder het vriespunt en dat is niet fijn als je in een tentje ligt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden op het Zuidereiland.

Naast de koude nachten hadden we ook een koude ervaring op de Tongariro Alpine Crossing. Dit schijnt 1 van de mooiste 1 daagse wandelingen ter wereld te zijn (met Mount Doom uit de LotR films), maar zo hebben wij het toch niet meegemaakt. Met temperaturen onder nul, harde wind i.c.m. bevroren regen en mist hebben we niet veel van de 20 km lange wandeling gezien (opzich had dat ook wel iets maar ik had liever toch de mooie uitzichten gehad).

Na bijna 2,5 week is de reis op het Noordereiland alweer bijna afgelopen en kan ik voorzichtig al conclusies trekken over het land. Zoals je hierboven hebt gelezen is er genoeg leuks te zien/beleven, maar ik vind het toch allemaal net even iets minder spectaculair dan wat ik hiervoor al heb meegemaakt/gezien (ik wil niet verwend klinken maar zo voelt het op dit moment).

Nieuw-Zeeland is een populaire backpackersbestemming en je merkt dat het land er ook op ingericht is. Zo zijn er veel informatieborden/VVV's en zijn de meeste activiteiten/bezienswaardigheden alleen te ervaren via een (dure) tour. Ondanks dat de Kiwi's (zoals de Nieuw-Zeelanders ook wel genoemd worden) zeer vriendelijk en relaxed zijn voelt het af en toe toch alsof ze je teveel laten betalen. Misschien overdrijf ik en voelt het zo omdat ik na 8 maanden relatief goedkoop gereisd te hebben in Zuid-Amerika nu opeens "Nederlandse" prijzen moet betalen.

Het Zuidereiland schijnt weer wat ruiger en spectaculairder te zijn en ik kijk intussen alweer uit naar de hoge bergen en gletsjers!

Groetjes!

  • 28 Oktober 2014 - 12:38

    Tante Lilian:

    Oja Kevin daar hadden ze inderdaad heerlijke green mussels lekker . Ga je ook met de kabelbaan in wellington naar boven?
    Het zuider eiland is dadelijk veel rustiger en prachtige natuur. We horen het allemaal nog wel.
    Ons viel het ook op dat de sterren veel dichter bij staan als of je ze bijna kunt aanraken maar dat heb je misschien ook al in de andere landen gezien? Gr maar weer en tot hoors

  • 28 Oktober 2014 - 17:45

    Bob:

    Lekker lezend verhaal Kevindish, ik zie dat je ook ervaringen hebt met de bureaucratische houding waar wij Nederlanders altijd moeite mee hebben. Tjeerd ziet er overigens op de 3e foto erg sexy uit, heb je nog een uitvergrote versie daarvan voor mij? Volgende week weer ffkes skypen? Laat maar weten!


  • 28 Oktober 2014 - 19:44

    Walter:

    Bevroren regen? Vielen er dan ijsklontjes naar beneden? :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 36816

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 19 Januari 2015

Backpacken Zuid-Amerika en Oceanië

19 Juni 2011 - 12 Januari 2012

Bon Bini Curacao

Landen bezocht: