Vrolijke feestdagen vanuit Australië - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Kevin Timmermans - WaarBenJij.nu Vrolijke feestdagen vanuit Australië - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Kevin Timmermans - WaarBenJij.nu

Vrolijke feestdagen vanuit Australië

Door: Kevin Timmermans

Blijf op de hoogte en volg Kevin

26 December 2014 | Australië, Adelaide

Hallo Nederland,

Inmiddels is het alweer 2e Kerstdag, maar bij deze wil ik iedereen, nogmaals, fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2015 wensen.

Ondanks dat ik 3 jaar geleden, in Curaçao, de kerst ook zonder familie en vrienden heb moeten doorbrengen is het deze keer toch anders. Gelukkig is Tjeerd er, dus toch nog een bekende van thuis, maar zit ik verder alleen maar met vreemden (terwijl ik in Curaçao tenminste mijn huisgenoten had). Ondanks dat het gisteren niet al te warm was zijn we naar het park gegaan en hebben we met 2 andere Nederlanders, die we hier ontmoet hebben, wat biertjes gedronken en een balletje getrapt (ik ben zowaar weer een keer verbrand). Niet echt kerst, maar het was zeker gezellig en dat is het belangrijkste.

Even terug naar mijn aankomst in Sydney aangezien ik daar ben gebleven met mijn vorige verhaal.

Sydney was een leuke stad, maar helaas hadden we ongeluk met het weer en het hostel. Het hostel was ronduit ranzig, echt 1 v/d slechtste van het afgelopen jaar, en de airco was kapot waardoor het zo'n 40 graden op de kamers was (wat de slaap niet echt bevorderd). Helaas zaten er ook veel werkende mensen waardoor er niet echt een backpackerssfeertje hing en niemand geïnteresseerd was om uit te gaan. Van de 4 dagen dat we in Sydney zijn geweest was het 2,5 dag bewolkt, maar ondanks dat hebben we toch alles kunnen zien en doen wat we wilden. Zo hebben we een bootcruise door de haven gemaakt, waar de beroemde Harbour Bridge en Opera House zijn, en zijn we naar Bondi Beach geweest, wereldwijd 1 v/d beroemdste stranden (o.a. door de reality serie over de strandwachten). Al met al was het een leuke stad, maar je merkt gewoon dat het hostel en het weer een grote impact op je ervaring hebben en dit was deze keer helaas negatief.

In Sydney hebben we onze huurauto opgehaald en zijn we begonnen aan onze roadtrip richting Adelaide (waar ik momenteel ben). Als 1e stop hadden we de Blue Mountains, een gebergte ten westen van Sydney. Ondanks de bewolking hebben we toch enkele mooie panorama uitzichten gehad en konden we de reis voortzetten richting de hoofdstad van Australië, Canberra. Deze "saaie" stad is het politieke hart van het land en heeft niet zoveel toeristische attracties, maar er zijn wel enkele goede musea. We hebben hier het War Memorial Museum bezocht, een imposant museum met verhalen en artikelen van de soldaten uit alle oorlogen waar Australië bij betrokken is geweest. Hier liepen we de Oekraïense president tegen het lijf, die hier waarschijnlijk was vanwege de MH-17 vliegramp. Een ochtend was genoeg om dit museum en het parlementshuis te bezoeken waardoor we de gehele middag gebruikt hebben om richting Melbourne te rijden. De afstanden zijn hier net even iets groter dan in Europa waardoor je urenlang kunt rijden door weilanden en grasland. Wel hebben we onderweg onze eerste Australische icoon gezien, de kangoeroe.

Melbourne was echt een gave stad, minder zakelijk en relaxter dan Sydney. De 1e dag was het echt perfect strandweer waardoor we besloten het zo ook maar te gebruiken (het was echt afzien haha). De dagen daarna hebben we de stad bezichtigd met als hoogtepunten een rondleiding door de voormalige gevangenis en een bezoek aan het Olympisch sportpark, waar meerdere sportstadions en een Nationaal Sport Museum te vinden zijn.

Vanuit Melbourne zijn we naar Philip Island gereden. Dit eiland is voor het grootste gedeelte natuurpark waardoor je veel, typisch Australische, dieren kunt zien. Zo heb ik er koala's gezien, maar ook de kleinste pinguïnsoort ter wereld en wallaby's (soort kangoeroes maar dan kleiner).

Het volgende deel van onze etappe was de beroemde Great Ocean Road, een weg langs de kust tussen Melbourne en Adelaide van zo'n 350 km. Hier hebben we 4 dagen over gedaan aangezien er onderweg talloze bezichtigingen zijn, variërend van stranden tot watervallen en historische dorpjes. Ook zijn we gestopt bij de 12 Apostelen, een reeks rotspilaren in zee, het "officiële" hoogtepunt van deze weg.

Voordat we in Adelaide onze auto zouden inleveren was het nog even tijd om de lokale wijnen te proeven en waar kan dat beter dan in de Barossa Valley, de wijnregio met de beste wijnen van Australië. Hier hebben we fietsen gehuurd en zijn we de wijngaarden afgegaan om deel te nemen aan de gratis proeverijen. Ik heb het inmiddels al meerdere keren gedaan, maar het blijft een leuke bezigheid, vooral als het ook nog eens gratis is. Hier heb ik een lekker wijntje gevonden die Tjeerd en ik gisteren burgemeester hebben gemaakt tijdens onze kangoeroebiefstuk kerstmaaltijd.

Momenteel zitten we alweer in Adelaide, geen echte toeristenbestemming maar wel aardig om even te verblijven, vanwaar we morgen door zullen vliegen naar Alice Springs om de Uluru rots te bezichtigen. Deze rots ligt in het midden van het land, in de woestijn, en is een heilige rots voor de Aboriginals (de oorspronkelijke bewoners van Australië).

Nu jullie weer op de hoogte zijn kunnen jullie met een gerust hart met de familie en vrienden de rest van de feestdagen doorbrengen en dan sta ik over 3,5 week "gewoon" weer op Nederlandse bodem.

• 26 December 2014 - 09:24

Tante Lilian:

Goedemorgen Kevin hier vanuit een koud Geldrop 0,6 gr geeft het hier aan (9.15uur)
    Leuk het verhaal over Australië daar is trouwens ook de serie MClaids Dothers opgenomen in Australië en daar kwam ook de alpaca in voor dit is een soort lama dus misschien zie je die daar ook nog wel.
    Ga er nog van genieten ook van de jaarwisseling en dan zien we je zeker 19 januari op Nederlandse bodem. Groetjes Ome Frans en Tante Lilian

• 26 December 2014 - 10:43

Ingrid Spijkerboer:

Dit keer voor de verandering herkenbare dingen voor mij. Al hebben jullie een ander stuk gereden dan wij destijds. Sydney vonden wij helemaal top. Geniet nog in de outback en tot snel. Al word je daar niet blij van hoor als je het bewolkte weer in Sydney al deprimerend vindt. :)

Groetjes Ingrid