Bariloche, El Bolsón, El Chaltén & El Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Kevin Timmermans - WaarBenJij.nu Bariloche, El Bolsón, El Chaltén & El Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Kevin Timmermans - WaarBenJij.nu

Bariloche, El Bolsón, El Chaltén & El Calafate

Door: Kevin

Blijf op de hoogte en volg Kevin

15 Februari 2014 | Argentinië, El Calafate

Hallo allemaal,

Weer even een update vanuit Patagonië. Het gaat nog steeds goed met me en ik heb intussen al redelijk wat leuke en mooie ervaringen opgedaan. Ik zal proberen het samen te vatten zodat jullie niet in slaap vallen voor het einde van mijn verhaal;).

Nadat ik 2 weken geleden de grens ben overgestoken vanuit Chili was de 1e halte San Carlos de Bariloche. Dit is een leuk stadje omgeven door heuvels en meren wat uitnodigend was voor een aantal wandeltochten en het huren van een Mountainbike. Het weer tijdens mijn verblijf daar was niet ideaal, maar iig goed genoeg voor de activiteiten (veel bewolking en wind). De 1e dag heb ik een wandeling gemaakt naar een waterval (zie vorig verslag). Verder ben ik Cerro Lopez opgelopen, een berg van ongeveer 2000 meter hoog met een erg steile helling. Het hoogtepunt was echter Circuito Chico, een fietsroute van 36 km over de heuvels. Met mooie panoramapunten, steile beklimmingen en razendsnelle afdalingen voelde ik me voor even een wielrenner in de Alpen.

Na San Carlos de Bariloche ben ik doorgereisd naar El Bolsón. Dit hippiestadje ligt aan de rand van de Piltriquitron, een 2000+ meter hoge klif. Uiteraard kon ik het niet laten en ben naar de top geklommen (2260m.). Ondanks dat er 3/4uur voor gegeven werd lukte het mij om het in 2.5 uur te doen (ik word steeds vrolijker aan gezien mijn conditie veel beter is dan gehoopt). Ik moet wel toegeven dat de top enigszins gevaarlijk was doordat er een harde wind stond er 3 meter naast de top een afgrond van een paar honderd meter was (geeft wel een adrenaline kick kan ik je zeggen). Verder heb ik in dit dorpje een wandeling door de vallei gemaakt, waarbij ik 2 hangbruggen moest oversteken die rechtstreeks uit een Indiana Jones film leken te komen.

De tot nu toe meest negatieve ervaring is de 23 uur durende busrit naar El Chaltén. Ondanks dat we over de "snelweg" Ruta 40 reden was er toch maar weinig asfalt te bekennen (veel gravel en soms zelfs alleen maar keien) waardoor de max snelheid niet boven de 80 km/u uitkwam. Bovendien was de DVD-speler kapot, wat ook niet echt helpt om de tijd door te komen (dan mis je de Nederlandse wegen en bussen toch stiekem wel). Slapen was ook bijna onmogelijk en eenmaal aangekomen in het hostel was het dan ook al snel game-over voor mij.

El Chaltén zelf is niet echt noemenswaardig (alleen hostels, restaurants en cafés), maar het dorpje zelf was ook niet de reden om daar naartoe te gaan. Ik wilde er heen vanwege Mt. Fitz Roy, een 3340m. hoge berg/piek. Helaas was het niet mogelijk om naar de top te klimmen, slechts een handvol mensen heeft dit gedaan, wat aangeeft dat het niet gebruikelijk is om dit te doen. Dit was wel een teleurstelling, maar geen zorgen er zullen nog meerdere hoge bergen volgen. Ondanks dat ik niet tot de top ben gegaan heb ik wel de 8 uur durende wandeling naar het panoramapunt voor de gletsjer en berg gedaan. Met prachtig weer had ik daar een fantastisch uitzicht over het gletsjer(meer) en de top van de berg. Onderweg heb ik zelfs Condors gezien, reusachtige vogels die wel 3 meter in doorsnede kunnen worden. Echt klagen mag ik dus niet (vooral omdat ik achteraf hoorde dat het de beste dag sinds meer dan een week was qua weer). Het leuke aan El Chaltén was dat ik alles daar samen heb gedaan met Iris, een meid die ik vaag kende van de middelbare school en die ik tijdens de busrit herkende. Intussen zijn we alweer uit elkaar, maar het was leuk om iemand van thuis te spreken.

Ik reis ook nog steeds met Mark, de Engelsman die ik in Santiago heb leren kennen, wat het allemaal net iets makkelijker en gezelliger maakt. Ook de komende 3 weken zullen wij nog samen reizen dus alleen ben ik voorlopig niet:D.

De afgelopen dagen heb ik doorgebracht in El Calafate, een stadje in Zuid-Patagonië en de toegangspoort naar Nat. Park Los Glacieres. Hier ligt o.a. de wereldberoemde Perito Moreno gletsjer, die ik eergisteren bezocht heb. Deze 60 meter hoge gletsjer beweegt ongeveer 2 meter per dag (is veel voor een gletsjer). De beweging is hoorbaar (hij kraakt gigantisch hard, klinkt een beetje als kanonschoten), maar het gaafste is dat er continue ijsblokken afbreken en in het meer vallen. Dit is gewoonweg spectaculair en zorgt voor hoge golven in het meer. Na hier een tijdje naar gekeken te hebben ben ik met de boot naar de zijkant van de gletsjer gevaren voor de wandeling op het ijs. Ik kreeg crampons onder mijn schoenen gebonden (ijzeren punten zodat je niet uitglijdt), waarna ik het ijs opging. Na anderhalf uur over, door en tussen het ijs gewandeld te hebben kreeg ik wat ik graag wilde, een glas Whiskey met 1000 jaar oud gletsjerijs, de beste Whiskey die ik tot nu toe gehad heb;).

Nu ben ik aan het wachten op de bus naar Puerto Natales (Chili), om vanuit daar naar Nat. Park Torres del Paine te reizen. Hier ga ik een 8-daagse wandeltocht doen en ik ga genieten van 1 van de mooiste natuurparken ter wereld, to be continued....

Nu zijn jullie weer op de hoogte en hopelijk kan ik de volgende keer weer een aantal superervaringen met jullie delen.

Ciao!




  • 15 Februari 2014 - 18:59

    Ome Frans En Tante Lilian:

    O wat super allemaal Kevin.
    Van die Crampons is wel herkenbaar die hebben wij in Nieuw Zeeland onder gehad bij de Franz Jozeph. Zie je toch gek he dat je op deze reizen altijd mensen tegen komt die je kent of wel van Nederland ofwel van onderweg. Succes verder met je verder spannende belevenissen.

    Gr. O Frans en T Lilian xx

  • 15 Februari 2014 - 19:39

    Wieza:

    Geweldige plaatjes Kevin! Wat een mooie natuur en wat een ervaring, super. Succes verder en blijf genieten. Groetjes John en Wieza

  • 18 Februari 2014 - 18:58

    Tim:

    Ha Kevin, wat een gave foto's, lijkt me leuk om het in het echt te zien. Groetjes Tim
    Hoi Kevin, wat super weer wat je allemaal gezien hebt, ben wel een klein beetje jaloers hoor. Geniet er maar weer van. Tot de volgende keer, ben nu al benieuwd wat je weer te vertellen hebt. Groetjes tante Maria,
    Ome Toine en Iris.

  • 18 Februari 2014 - 21:48

    Nicole:

    Hi Kevin,

    Nadat je eerst ervoor hebt gezorgd dat m'n laptop 3x vastliep, kon ik eindelijk je verslag lezen ;)!
    Klinkt supergaaf en niet als een rustvakantie met al het wandelen. Prachtige foto's ook! En wij maar duf naar buiten staren vanuit ons kantoor. We missen je wel.

    Geniet ervan!!
    Hasta luego!

  • 25 Februari 2014 - 20:48

    Eric Leeman:

    wat mooie kevin het zijn mooie foto,s veel plezier groetjes van eric

  • 10 Maart 2014 - 15:20

    Piet Timmermans:

    Kevin wat een belevenis voor je zo ver weg, een echte wereldreiziger, het mooie is dat ik je nog niets heb laten horen tot nu toe. Ik hoop Kevin dat je je goed vermaakt en heel veel belevenissen op doet.
    Je weet wat we beide hebben afgesproken hoop dat je daar regelmatig aan denkt.
    Ik merk aan je verslagen, dat het heel goed gaat met je en dat per dag steeds leuker voor je wordt.
    Ik zit nu op t internet omdat mijn computer stuk is, anders had ik je allang eerder iets van mij laten horen. Het valt allemaal niet zo mee, daar ik per dag merk dat ik evenwichtsstoornis heb, dat blijkt iedere dag erger te worden, maar daar moet jij je niet aan storen en gewoon je dagelijkse bezigheden doorzetten, zodat je straks een mooi wereldverslag hebt en je aan deze verslagen een levenslang plezier kunt hebben.
    IK ga nu eindigen en wens je heel veel plezier met je hele reis en zeg tot een volgende keer.
    Kevin het ga je goed en denk aan me zoals ik dat over jou denk. Je opa Piet.

  • 24 Maart 2014 - 14:50

    Piet Timmermans:

    Wij zijn afgelopen zaterdag naar Ria en Tiny Berkelmans in Rijen geweest, Ria werd 80 jaar en Tiny is al 87 jaar, jammer dat hij zeer slecht hoort en ziet.
    Het was er zeer gezellig en wij hebben heel fijn gefeest. Nu gaan wij op 30 april bij Kees de Haas feesten want Cees wordt 90 jaar, dan is tante Jeanne aan de beurt want die wordt ook al 90 jaar en dat vieren wij in Steensel in de Familie schuur, Geloof Kevin dat dat een goed en gezellig feest onder elkaar wordt. Wij zijn ook al in Duitsland in Tifflich bij Kees en Annemarie van Berkel, haar verjaardag geweest, dat is altijd nog ongeveer 90 km rijden. Dit was de derde keer dat wij daar geweest zijn, een heel fijne zaak. Kees is zelf ook kok en die was daar geweest door toedoen van vrienden en dat was hem heel goed bevallen, zodoende kwam hij hier in Duitsland op dit adres, waar hij is blijven hangen. Een heel goed adres, wij hebben heel goed gefeest. Ben je nog steeds iedere dag met het St. Joseph gebed bezig, houd dit maar goed in de gaten en alles zal je fijn en goed voorgeschoteld worden. Kevin ik hoop dat je het heel fijn hebt en dat je heel veel indrukken opdoet, zodat je algemene kennis iedere dag verruimd wordt.
    Als je van alles notities maakt dan kun je later een boek schrijven, waar je altijd goede en fijne herinneringen aan over houd. Kevin wens je nog een hele fijne tijd toe.

  • 24 Maart 2014 - 16:00

    Giselle:

    Hoi Kevin, wow, wat een belevenissen! Wat geweldig wat je allemaal al gedaan en gezien hebt! Je foto's van met name de gletsjers zijn indrukwekkend....
    Erg leuk dat ik je zo kan volgen en kan zien waar je uithangt.
    Blijf genieten, you only live once....

    Greetz Giselle

  • 29 April 2014 - 09:59

    Rik:

    Hey Kevin!
    Ik ben jaloers als ik je verhalen lees. Vooral omdat j zo een lange tijd in die prachtige omgeving mag blij waar ik, min or meer gehaast,n 3 weken doorheen moest. Torres Del Paine was fantastisch en ik weet zeker dat jij dit ook vind.Ik moet je laatste verslag nog lezen, maar wellicht staat het daar in. Ik wens je enorm veel plezier en mooie belevenissen daar! We missen je bij NH, hoor!
    Warme groet, Rik

  • 05 September 2019 - 10:20

    Lothar Lorenz:

    Hallo Piet - Ik heb een vriend in België, hij is op zoek naar de plaats Tijfflich, waar zijn familie werd geboren in 1869. Helaas is de Orsname niet bekend in Duitsland. Kun je me helpen?
    dank u wel
    Lothar
    lorenzlo@gmx.net

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 688
Totaal aantal bezoekers 36826

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 19 Januari 2015

Backpacken Zuid-Amerika en Oceanië

19 Juni 2011 - 12 Januari 2012

Bon Bini Curacao

Landen bezocht: